עשרת הדיברות לגולש המתחיל

מאת: ברי זינר

זכור כי הבטיחות מעל הכול

תמיד חשוב על הבטיחות כאשר המטרה היא בראש ובראשונה לצאת בריאים ושלמים מהים! שימת לב לגובה הגלים, זרמים ורוחות, רמת הגלישה שלי ביחס למצב הים וגלישה בצפיפות הם הדברים שכל גולש צריך לקחת בחשבון. אם הגעתם לחוף שאין בו אף גולש, כנראה שהגלים בחוף זה לא טובים וצריך לחפש חוף אחר. אם נשארתם לבד בסוף יום, צאו מהמים. אסור להישאר במים לבד כשמחשיך.

כבד את הגולש שלצדך

גל טוב שתפסנו יכול לעשות לנו את השבוע. כאשר גולשים בחוף כשיש מספר רב של גולשים, רצוי תמיד לחייך ולהגיד מילה טובה לגולשים בסביבתך, במיוחד כאשר גולשים בחוף חדש לנו. בכל חוף יש גולשים מקומיים שגולשים בחוף זה כבר שנים, ומרגישים שאתם נכנסים להם לטרטוריה. כבדו אותם.

 לא תשכח לשתות ולאכול

הגלישה היא ספורט שמוציאים בו הרבה אנרגיה. בגלל שהספורט הזה הוא ימי, אנחנו לא מרגישים שאנחנו מזיעים ושהשמש מייבשת אותנו. חובה לשתות מים רבים לפני כל גלישה, ובתדירות גבוהה, במיוחד בקיץ. יש לצאת מדי כמה זמן החוצה להפסקת שתייה. מי שלא שותה לפני הכניסה למים עלול להרגיש חולשה וההנאה נפגמת. גם מריחת קרם הגנה מומלצת, ומונעת פגיעות עור עתידיות.

שמור על ניקיון החוף והמים

החוף והים אינם פח זבל! כל שקית ניילון או בדל סיגריה שנזרקים על החוף מגיעים לים, ואנחנו גולשי הגלים סובלים מזה. להבדיל מרוב המתרחצים שנהנים מהים רק בקיץ, אנו הגולשים גולשים בו כל  השנה, ומחובתנו לשמור עליו נקי בכול ימות השנה. אם נתחיל לחנך את הסובבים לנו לשמירה על ניקיון החוף, יש תקווה לעתיד טוב יותר ו”מי ים צלולים”.

הכר בעוצמת הים

לכל גולש מתחיל ומתקדם יש רמת גלישה, הבנת ים וכושר גופני שונה. לא כל ים מתאים לכל גולש. גולש בתחילת דרכו, לפחות בשנתו הראשונה, רצוי שייכנס לים של עד גובה חצי מטר (גובה ברך לערך). מעבר לגובה זה הים הוא חזק מאוד ומסוכן. ספורט הגלישה הוא שילוב שלנו עם הטבע מה שמצריך הרבה ניסיון, תרגול, הבנה והתבוננות. כל הדברים האלה נרכשים לאורך זמן ובסבלנות. מי שמדלג על שלבים, יכול להיקלע למצב שבו הים שולט בו ובגלשן, והדבר יכול להוביל לאסון. שמור על רמת ריכוז מרבית.

בחר גלשן המתאים לך

סוג הגלשן שאתה גולש עליו חשוב מאוד. בשביל שחוויית הגלישה תהיה מהנה, הגלשן חייב להיות מתאים למשקלך ולרמת גלישתך. התאמה של גלשן לגולש הוא דבר שיכול להכריע בהמשך, אם תמשיך לגלוש ותתקדם או שלא תצליח בכלל ותתייאש. חשוב מאוד להתייעץ עם בעל מקצוע שראה אותך גולש לפני קניית גלשן.

גלוש בכל הזדמנות

אל תחמיצו הזדמנות להיכנס למים! גם כשהים שקט, אפשר לתרגל חתירה ישיבה סיבובים ולשמור על כושר, וגם ביום של גלים מאוד קטנים תמיד שווה להיכנס לים. כל כניסה למים מלמדת אותנו, יחתור טוב יותר, יבין את הים  ויתפוס יותר גלים.

שמור על קור רוח

קור רוח יוכל עוזר לנו להיחלץ ממצבי לחץ בכלל ובמים בפרט. לעתים לים יש תכניות משלו, ואנחנו צריכים לזרום אותי. לדוגמה אם נפלנו מגל ואנחנו מתחת למים, יש לשמור על קור רוח ולתת לגל לחלוף מעלינו מה שייקח שניות בודדות. או למשל אם אנחנו חותרים ומרגישים שאנחנו לא מתקדמים, יש לחשוב בהיגיון, לנסות ולהבין את הסיבה, ולפעול בהתאם.

דע  מאין באת, ולאן אתה הולך

כמו שלכל ספורט יש את ההיסטוריה שלו, גם לענף הגלישה היסטוריה עשירה. הכרת ההיסטוריה מאפשרת לכל גולש להיות חלק ממשהו גדול יותר רק מ”כאן ועכשיו”. להיסטוריה של הגלישה בישראל יש סיפור שמבוסס על אידאולוגיה, על אהבה, על שלום, על אמונה – על המון ערכים חיוביים שקצת נדחקו היום. כדאי להיזכר בעבר בנוסטלגיה, ולשאוף לעתיד ערכי לא פחות.

ולסיום: עודד חברים להיכנס לעולם הגלישה

אתם כבר התאהבתם בספורט הגלישה והוא הפך לדרך חיים בשבילכם, כעת העבירו את חווית הגלישה הלאה לחבריכם. זהו כיף גדול לגלוש עם החברים הטובים שלכם. חבר שאתה הכנסת אותו לספורט הגלישה, יזכור לך את זה כל החיים.